Chaga healing seremoni

Denne artikkelen ble første gang lansert i 2012.

Hvordan du utfører en chaga healing seremoni

Denne seremonien har vært med meg i noen tid nå, og tiden har kommet for å dele den med deg.

Nivvsat Olmai/ Báhkkololmmai  (Begge navn brukes men báhkkololmmai er det mest kjente. Nivvsat betyr egentlig knivkjuke men blir blant annet av Johan Turi brukt på chaga)= Det samiske navnet på ånden eller devaen til Chaga.

Du må være to for å utføre denne seremonien. Mesteparten av arbeidet vil gjøres før folk kommer. Chagaen skal koke i to timer, men gjerne fire. I motsetning til chaga for medisinske formål er viktig at det faktisk koker. Før du tenner seremonibålet ber du de fire retninger inn. Jeg bruker gjerne einer til å innvie bålet med.  Mens den koker, ber dere Nivvsat Olmai som er ånden til chagaen om å komme til ilden. Det kreves hardt spirituelt arbeid for å få dette til, jeg bruker sang og bønn sammen med tromma under kokingen.  Du må å gjøre dette om og om igjen mens du tilbyr urter eller tobakk til den seremonielle ilden. Få gjerne den som er dørvokter til å hjelpe deg med dette.

Nivvsat Olmai kom til meg i form av en fugl.Du må fokusere på ham senere i seremonien. Den andre personen i seremonien er dørvokter. Dørvokteren har  flere viktige oppgaver, en av dem er når seremoni deltagerne kommer. Han eller hun gir hver enkelt deltager en velsignelse samtidig som de renses i chagarøyk. Denne velsignelsen kan være ett enkelt ord eller en setning. Det er også dørvakterens ansvar å dele ut chaga, er det mange pleier jeg å få flere til å hjelpe til. Jeg bruker denne tiden til å fortelle deltakerne om chaga.
Under seremonien er det viktig at dørvokteren brenner chaga på begge sider for beskyttelse. Når du er klar til å starte seremonien sier du fra til dørvokteren. Dørvokters oppgave er å holde ute det som ikke skal inn, det vil si negative energier. Men han/hun skal også slippe ut det som deltagerne legger fra seg. Samtidig vil det komme andre ånder/energier som skal slippes inn f.eks småfolket.. Før du starter healingen er det viktig at deltagerne sammen ber Nivvsat Olmai om healing før de drikker chagaen. Jeg ber dem dem bruke litt tid på dette, å kjenne på energien i chagaen og hva som skjer med dem. Det er også mulig for deltagerne å be om healing for andre enn dem selv.
Litt mer konkret om dørvokters oppgave. Ditt oppdrag er å holde chagaen brennende hele tiden under seremonien. Jeg bruker kull for vannpiper for å få en jevn og god glød. Du kan godt blande finhakket chaga med andre urter som salvie, einer og lignende. Det er viktig at den som er dørvokter konstant holder fokus på sin oppgave og ikke lar seg distrahere av hva som ellers foregår under seremonien.

Litt mer konkret om seremoniholderens oppgave. jeg foretrekker å bruke trommen for å holde fokus. mens du ber Nivvsat Olmai om healing. Fokuser på Chagafuglen (Nivvsat Olmai) mens du trekker en energi spiral opp fra Moder Jord til Oververden eller himmelen om du vil. mens du trommer opprettholder du spiralen. Det er Nivvsat Olmai som gjør healingen og din jobb er å tilrettelegge for at dette kan skje. Under seremonien kommer Nivvsat Olmai til å jobbe med hver enkelt, også deg selv.

Etter seremonien er det fint om folk får anledning til å tilbringe litt tid sammen. mange har sikkert spørsmål om Chaga. Hvis det fremdeles er chaga igjen pleier jeg å spørre om folk vil ha litt mer. Det er ikke uvanlig at dette utvikler seg til en festlig stemning siden dere har delt en kraftfull stund. Folk vil normalt føle seg energiske og glade, del dette øyeblikket med dem. Dere har deltatt i en feiring av livet. Om mulig bør chagaen komme fra området du holder seremonien. På den måten ærer du åndene og forfedrene på den plassen.

Dette er en hellig seremoni. Du må gjerne utføre den, men ta ikke betalt for den.

Opprinnelse: Kyrre Franck /Forfedrene