Arthur Sørensens bidrag til sjamanismen i Norge

Arthur Sørensen var en pionér innen moderne sjamanisme i Norge og en sentral skikkelse i utviklingen av sjamanistiske praksiser i Skandinavia.

Bakgrunn og utdannelse

I 1985 ble Arthur Sørensen den første skandinaven som gjennomførte Michael Harners sjamanutdannelse i USA. Dette var et viktig vendepunkt både for Sørensen personlig og for utviklingen av moderne sjamanisme i Norden. Michael Harner, en professor i sosialantropologi, hadde utviklet en tilnærming til sjamanisme basert på sine studier blant jivaro-indianerne i Amazonas. Denne tilnærmingen, ofte referert til som "kjernesjamanisme" eller "moderne sjamanisme", la grunnlaget for Sørensens videre arbeid og lære.

Forfatterskap og formidling

Etter sin innvielse i sjamanismen, ble Sørensen en aktiv formidler av sjamanistiske praksiser og kunnskaper. I 1988 ga han ut boken "Shaman: En rituell innvielse", hvor han delte sine personlige erfaringer fra innvielsen og la grunnlaget for sin egen kursvirksomhet. Boken ble senere oversatt til dansk, svensk og fransk, noe som vitner om dens betydning og rekkevidde.

Senere ga Sørensen også ut boken "Sjamanens hjerte", som gir en grundig innføring i sjamanistiske praksiser for det moderne mennesket. I denne boken inviterer han leseren med på reiser til indre landskap og viser hvordan man kan være sin egen veileder i sjamanistisk praksis.

Rolle i Sjamanistisk Forbund

I 2012 påtok Arthur Sørensen seg rollen som forstander i Sjamanistisk Forbund, tilknyttet avdelingen i Bergen og Hordaland. Som forstander hadde han en viktig rolle i å lede og veilede medlemmene i forbundet. Hans engasjement og innsats for Sjamanistisk Forbund ble høyt verdsatt, og i 2017 ble han tildelt forbundets høyeste utmerkelse da han ble utnevnt til æresmedlem.

Bidrag til seremoniboken

Et av Sørensens bidrag til Sjamanistisk Forbund var hans arbeid i felleskap med andremed forbundets seremonibok. Denne boken er en sentral ressurs som gir retningslinjer og inspirasjon for gjennomføring av sjamanistiske seremonier og ritualer. Sørensens erfaring både som forfatter og hans innsikt i sjamanisme var uvurderlige i utformingen av denne ressursen for forbundets medlemmer.

Sjamanistiske praksiser og undervisning

Arthur Sørensen var særlig opptatt av visjonssøken, også kjent som utiseta i norrøn tradisjon. Han så på dette som en kraftfull metode for personlig vekst og spirituell utvikling. Som trommemaker bidro han også til å videreføre en viktig del av sjamanistisk tradisjon.

Gjennom sitt virke som forstander og sjaman var Sørensen en aktiv formidler av sjamanistisk kunnskap og praksis. Han holdt kurs og foredrag, og var en respektert stemme innen det norske sjamanistiske miljøet. Hans tilnærming til sjamanisme la vekt på at det er en levende tradisjon som kan tilpasses og være relevant for mennesker i dag.

Arv og innflytelse

Arthur Sørensens bortgang i 2020 etterlot et tomrom i det norske sjamanistiske miljøet. Hans arbeid og lære fortsetter imidlertid å inspirere mange. Gjennom sine bøker, kurs og sitt engasjement i Sjamanistisk Forbund har han satt varige spor i utviklingen av moderne sjamanisme i Skandinavia.

Sørensens tilnærming til sjamanisme, med vekt på personlig erfaring og direkte kontakt med naturen, har vært med på å forme hvordan mange i Norge forstår og praktiserer sjamanisme i dag. Hans pionerarbeid som den første skandinaven som gjennomførte Michael Harners sjamanutdannelse, har lagt grunnlaget for en bred interesse for og utøvelse av sjamanistiske praksiser i regionen.

Ailo Gaup