Hva har sjamanistisk forbund oppnådd siden 2012

Sjamanistisk Forbund, etablert i 2012, har oppnådd betydelige resultater som har styrket sjamanistisk praksis og naturtro i Norge. Disse resultatene har kommet til takket være et enormt arbeide lagt ned av ildsjeler som gjennom lang tid har jobbet frem resultater. Noen av disse er;

Forbundet ble godkjent som et trossamfunn av myndighetene, noe som gir det rett til å utføre seremonier som dåp, bryllup og begravelser. Denne anerkjennelsen gir medlemmene en følelse av trygghet og legitimitet i sine praksiser. Sjamanisme ble med dette anerkjent som en offisiell religion i Norge.

Gjennom ulike arrangementer og utdanningsprogrammer har forbundet bidratt til økt bevissthet om sjamanisme og dens kulturelle betydning. Workshops, seremonier, seminarer og offentlige foredrag fremmer forståelse og respekt for sjamanistiske tradisjoner.

Sjamanistisk Forbund sitter nå i styret for European Congress of Ethnic Religions (ECER), et internasjonalt organ som arbeider for å støtte etniske religioner og forhindre diskriminering av disse. Representanten fra forbundet, Kyrre Gram Franck, bidrar til å forme strategier og initiativer som kan hjelpe med å bekjempe diskriminering av etniske trossamfunn i Europa.

Det har vært skrevet en rekke avhandlinger og kapitler i lærebøker om Sjamanistisk Forbund. I dag undervises det om Sjamanistisk Forbund fra barnetrinnet opp på universitetsnivå.

Gjennom skolebesøk og et spesialisert undervisningsopplegg har en rekke elever fått mer kunnskap og innsikt i sjamanisme både i historisk perspektiv og frem til i dag.

Sjamanisme har tradisjonelt vært en muntlig tradisjon. Utgivelsen av forbundets seremonibok er den første av sitt slag (I hvert fall i Norge) som setter seremonier inn i et system som er skriftlig dokumentert for ettertiden.

Betydningen av medlemskap i Sjamanistisk Forbund for naturtro

For de som praktiserer naturtro, er medlemskap i Sjamanistisk Forbund spesielt viktig av flere grunner.

Medlemskapet gir en plattform for utveksling av erfaringer og kunnskap om naturtro og sjamanisme. Dette fellesskapet gjør det lettere å dele praksiser og tradisjoner, noe som kan berike den individuelle spirituelle reisen.

Som medlemmer av et offisielt trossamfunn får utøvere beskyttelse under loven. Dette er avgjørende for å sikre at deres rett til å praktisere sin tro blir respektert, spesielt i lys av historiske marginaliseringer.

Medlemskap bidrar til større anerkjennelse av naturtro som en legitim livssynstradisjon. Dette kan hjelpe med å motvirke stigmatisering og misforståelser knyttet til alternative trosretninger.

Situasjonen for paganisme i Europa

I Europa står paganisme overfor flere utfordringer. Mange land har strenge krav til registrering av trossamfunn, noe som kan hindre mindre grupper fra å bli anerkjent. Paganistiske samfunn opplever ofte at både myndigheter og etablerte religiøse institusjoner prøver å hindre dem i å registrere seg. Utfordringene inkluderer;

Høye medlemskrav: Mange nasjoner krever et høyt antall medlemmer for registrering (Mellom 2500 og 10000 medlemmer), noe som kan være en barriere for små eller nyetablerte grupper. I Norge er det et krav om minst 300 medlemmer for å kunne registrere seg som et trossamfunn med rett til tilskudd og vigselsrett.

Sosial stigmatisering: Skepsis mot paganisme og alternative livssyn eksisterer fortsatt i mange samfunn, noe som kan føre til sosial stigmatisering av utøvere. Dette gjør det vanskeligere for dem å praktisere sin tro åpent. Dette har også ført til at en rekke hellige steder har blitt vandalisert.

Mangel på støtte fra myndighetene: I noen tilfeller opplever paganistiske grupper at de ikke får den støtten de trenger fra myndighetene, noe som hindrer deres evne til å operere effektivt eller vokse.

Sjamanistisk Forbund har oppnådd betydelige resultater på kort tid, fra fjerning av restriksjoner på viktige praksiser til offisiell anerkjennelse som trossamfunn. For de som praktiserer naturtro er medlemskap avgjørende for beskyttelse, kulturell anerkjennelse og tilgang til et støttende fellesskap. Samtidig står paganismen i Europa overfor utfordringer knyttet til registrering og sosial aksept. Det er avgjørende at slike fellesskap fortsetter å kjempe for sine rettigheter og arbeider sammen for å bevare og revitalisere sine tradisjoner i møte med motstand. Selv om Norge på mange måter har gode vilkår for små trossamfunn i dag, ser vi at utviklingen også her går mer i retning av andre land i Europa.

For å bli medlem i Sjamanistisk Forbund bør man ha respekt for naturen og anerkjenne det hellige i alle levende ting. Dette innebærer en tro på at alt i naturen er besjelet, fra trær og dyr til fjell og vann. Medlemmer må være enige i at alt er forbundet gjennom en felles åndelig energi, og at mennesket har et ansvar for å leve i harmoni med naturen og de åndelige kreftene som gjennomstrømmer den. Dette perspektivet er sentralt i sjamanistisk praksis og verdenssyn

Ailo Gaup