Livets avslutning på sjamanistisk vis (Sjamanistisk gravferd)

Sjamanistisk Forbund tilbyr gravferdsritualer som er dypt forankret i sjamanistiske tradisjoner, med fokus på naturen og det åndelige. Disse seremoniene er utformet for å reflektere den avdødes livssyn og ønsker, og de er tilpasset for å gi en meningsfull avskjed.

Gravferdsritualets elementer

Naturnærhet: Seremoniene holdes ofte i naturen for å styrke forbindelsen til Moder Jord. Dette kan være i skogen, ved en elv, eller på et annet sted som har betydning for den avdøde.

Trommer og Musikk: Trommer brukes ofte i seremonien for å skape en meditativ tilstand. Musikk og sang kan også inkluderes for å ære den avdødes liv og ånd.

Personlig Tilpasning: Ritualet tilpasses den avdødes ønsker. Dette kan inkludere spesifikke sanger, dikt, eller andre elementer som var viktige for den avdøde.

Åndelig Reise: Seremonien kan inkludere ritualer som symboliserer den avdødes overgang til en annen tilværelse. Dette kan innebære bruk av sjamantrommer eller andre sjamanistiske teknikker.

Fellesskap: Gravferden er en anledning for de etterlatte til å samles, dele minner, og støtte hverandre i sorgen.

Forberedelse og innkalling av ånder

Seremonien begynner ofte med en innkalling av åndene og naturkreftene. Dette kan inkludere å tenne en ild, som symboliserer tilstedeværelsen av Ildånden, og å kalle inn de fire retningene, som representerer ulike aspekter av livet og naturen.

Seremoniens kjerne

Trommer og musikk spiller en sentral rolle i å skape en meditativ tilstand og forbindelse til åndeverdenen. Trommene hjelper deltakerne med å synkronisere med naturens rytmer og understreker livets evige sirkel.

Personlige elementer som sanger, dikt, eller andre ritualer kan inkluderes for å ære den avdødes liv og ånd. Disse elementene tilpasses den avdødes ønsker og livssyn.

Åndelig overgang

Ritualer som symboliserer den avdødes overgang til en annen tilværelse er en viktig del av seremonien. Dette kan inkludere bruk av sjamantrommer eller andre sjamanistiske teknikker for å lede den avdøde på deres åndelige reise.

Avslutning og fellesskap:

Seremonien avsluttes med takksigelser til åndene og naturkreftene. Deltakerne samles for å dele minner og støtte hverandre i sorgen, noe som er en viktig del av helingsprosessen.

Ritualer ved livets avslutning

Ved livets avslutning tilbyr Sjamanistisk Forbund også ritualer som hjelper den døende med å forberede seg på overgangen. Dette kan inkludere sjelesorg og overgangsritualer som gir fred og aksept for både den døende og deres pårørende.

Sjelesorg: Forbundet gir sjelesorg til de som ønsker det, enten det er på sykehus, i militæret, eller i fengsel. Dette kan hjelpe den døende og deres pårørende med å finne fred og aksept.

Overgangsritualer: Disse ritualene kan hjelpe den døende med å forberede seg på overgangen til en annen tilværelse, og kan inkludere samtaler, sang, og bruk av trommer for å lette overgangen.

Disse seremoniene er dypt forankret i sjamanismens tro på at alt er besjelet, og at alle skapninger er en del av en større sirkulær livssyklus. Dette perspektivet gir en meningsfull ramme for å navigere gjennom livets overganger og avslutninger

Les mer om seremonien og praktiske råd her.