Medlemmene spør, vi svarer. Enkle måter å bidra på til Sjamanforbundets arbeid

Som en respons på ønsker og forespørsler fra våre medlemmer, har vi samlet noen forslag til hvordan man enkelt kan bidra til og engasjere seg i Sjamanistisk Forbund. Mange har uttrykt et ønske om å støtte forbundet på måter som passer inn i en travel hverdag, og vi har lyttet til disse tilbakemeldingene. Her er noen lavterskel muligheter for engasjement som er tilpasset ulike livssituasjoner og kapasiteter:

Spre kunnskap og bevissthet

Flere medlemmer har påpekt verdien av å øke bevisstheten om sjamanistiske perspektiver i samfunnet. Dette kan gjøres enkelt ved å:

Dele innlegg fra forbundet på sosiale medier. Dette er et tiltak som koster liten tid, men har stor effekt.

Fortelle interesserte venner og bekjente om forbundet når det føles naturlig

Delta i aktiviteter

Mange har uttrykt glede over forbundets arrangementer og ønsket flere muligheter for deltakelse:

Møt opp på lokale seremonier og arrangementer når du har anledning

Delta i fullmåneseremonier eller solvervsmarkeringer

En spennende mulighet som flere medlemmer har foreslått, er å ta med en venn eller en liten gruppe til en seremoni. Dette kan være en berikende opplevelse for alle involverte og en fin måte å introdusere nye mennesker for forbundets arbeid. Det er selvfølgelig helt frivillig og opp til den enkelte om man ønsker å gjøre dette.

Bidra til miljøvern

Medlemmer har understreket viktigheten av å ta vare på naturen som en del av sjamanistisk praksis:

Praktiser "hverdagssjamanisme" ved å være bevisst på naturen rundt deg

Ta miljøvennlige valg i hverdagen

Delta i lokale miljøverntiltak eller ryddeaksjoner hvis du har mulighet og interesse

Støtte forbundets arbeid

Noen medlemmer har etterspurt enkle måter å gi økonomisk støtte til forbundet på:

Gi din grasrotandel til ett av Sjamanistisk Forbunds lokallag hvis du spiller hos Norsk Tipping

Spre informasjon om forbundets arbeid for religiøs frihet og kulturell bevaring

Personlig utvikling

Mange har fremhevet verdien av personlig vekst som et bidrag til fellesskapet:

Utforsk sjamanistiske praksiser og prinsipper i ditt eget liv

Del dine erfaringer og innsikter med andre medlemmer når anledningen byr seg

Frivillig innsats

For de som har uttrykt ønske om å bidra mer aktivt:

Tilby din hjelp ved lokale arrangementer eller seremonier hvis du har kapasitet. Dette kan være så enkelt som å ta med noe som kan deles, hjelpe til med klargjøring av seremonistedet eller bake en kake.

Bidra med dine ferdigheter eller kunnskaper der det kan være nyttig for forbundet.

Vi i Sjamanistisk Forbund setter stor pris på alle bidrag, uansett størrelse. Det viktigste er at du støtter forbundets verdier og arbeid på en måte som føles riktig for deg. Vi verdsetter mangfoldet blant våre medlemmer og respekterer at hver enkelt bidrar på sin unike måte.

Denne artikkelen er et direkte resultat av tilbakemeldinger og ønsker fra våre medlemmer. Vi håper den gir inspirasjon og ideer til hvordan du kan engasjere deg på et nivå som passer deg. Sammen skaper vi et levende og inkluderende fellesskap der sjamanistiske tradisjoner kan blomstre og utvikle seg i vår moderne verden.

Takk for ditt engasjement og for at du er en del av Sjamanistisk Forbund!

Ailo Gaup