Sjamanistisk Forbund åpner seremonilederutdannelsen for deltagere fra Skandinavia

Sjamanistisk Forbund i Norge tar et betydningsfullt skritt mot internasjonalisering ved å åpne sin anerkjente seremonilederutdanning for skandinaviske og norsktalende deltakere fra andre land. Dette initiativet markerer en spennende utvikling i forbundets arbeid for å spre sjamanistisk praksis og kunnskap utover Norges grenser. Det åpnes for søknader 1. Oktober

Utvidelse av seremonilederutdanningen

Sjamanistisk Forbund har besluttet å utvide sitt opptaksgrunnlag for seremonilederutdanningen. Fra og med neste opptak vil programmet være åpent for:

Skandinaviske statsborgere

Personer fra andre land som behersker norsk, dansk eller svensk

Dette tiltaket åpner for en rikere utveksling av ideer og praksiser innen den nordiske sjamanistiske tradisjonen.

Betingelser for deltakelse

Selv om utdanningen nå er tilgjengelig for et bredere publikum, er det viktig å merke seg noen sentrale betingelser:

Språkkrav: Deltakere må ha gode kunnskaper i enten norsk, dansk eller svensk for å kunne følge undervisningen.

Egenfinansiering: Internasjonale deltakere må selv dekke kostnader knyttet til reise og opphold i forbindelse med utdanningen.

Forpliktelse til etablering: Det forventes at deltakere fra andre land vil bidra aktivt til å etablere sjamanistiske forbund i sine respektive hjemland.

Langsiktig visjon om ekspansjon

Sjamanistisk Forbund ser på dette initiativet som et første skritt mot en bredere internasjonal tilstedeværelse. Målet er å støtte etableringen av søsterorganisasjoner i andre land, særlig i Skandinavia.

Potensial for refusjon

For å oppmuntre til dette arbeidet, har forbundet åpnet for en interessant mulighet:

Hvis et sjamanistisk forbund blir etablert i deltakerens hjemland, kan utgifter knyttet til utdanningen potensielt refunderes.

Dette er imidlertid avhengig av at det nyetablerte forbundet oppnår stabil finansiering, noe som kan ta flere år.

Betydning for sjamanistisk praksis i Norden

Denne utvidelsen av seremonilederutdanningen har flere viktige implikasjoner:

Kulturell utveksling: Økt mangfold blant deltakerne vil berike den sjamanistiske praksisen med nye perspektiver og erfaringer.

Nettverksbygging: Internasjonale deltakere vil kunne skape verdifulle forbindelser på tvers av landegrenser.

Standardisering av praksis: En felles utdanning kan bidra til å etablere mer enhetlige standarder for sjamanistisk praksis i Norden.

Utfordringer og muligheter

Mens dette initiativet åpner for spennende muligheter, bringer det også med seg noen utfordringer:

Språklige barrierer: Selv om deltakerne forventes å ha gode språkkunnskaper, kan nyanser i sjamanistisk terminologi by på utfordringer.

Kulturelle forskjeller: Ulike nasjonale kontekster kan påvirke hvordan sjamanistisk praksis tolkes og implementeres. Det er ønskelig at utøverne på sikt skal utvikle egne seremonier tilpasset sitt lands pantheon.

Logistiske hensyn: Koordinering av internasjonale deltakere vil kreve økt administrativ innsats fra forbundets side.

Veien videre

Sjamanistisk Forbund ser på denne utvidelsen som en viktig milepæl i deres arbeid for å fremme sjamanistisk praksis i Norden og beyond. Ved å åpne dørene for internasjonale deltakere, håper forbundet å

Styrke den nordiske sjamanistiske bevegelsen

Fremme interkulturell forståelse og samarbeid

Legge grunnlaget for en mer omfattende internasjonal tilstedeværelse

Dette initiativet representerer en spennende mulighet for forbundet til å utvide sin innflytelse og berike sin praksis gjennom nye perspektiver og erfaringer.

Ailo Gaup