Sjamanistisk Forbund får søsterforbund i Danmark

Den 3dje april ble Sjamanistisk Trossamfund stiftet i Danmark etter modell av Sjamanistisk Forbund. Trossamfunnet ble stiftet av John Russell- Møller og Maja Calendula. Selv om SF og ST vil samarbeide tett og la seg inspirere av hverandre er ikke ST en underavdeling av SF. De er helt og holdent autonome, det er derfor vi bruker uttrykket søsterforbund. De er nå igang med godkjennings prosessen opp mot danske myndigheter

Gode nyheter for sjamanismen som kulturarv i Skandinavia.

Når Sjamanistisk Forbund ble startet i 2012 vakte det internasjonal oppsikt. Foruten Tuva var Norge da den eneste stat som har offentlig godkjent sjamanismen som trosform. Nå kommer Danmark etter.  Danmark kan altså bli det tredje landet i verden som anerkjenner sjamanismen og med det blåses nytt liv inn i vår felles skandinaviske kulturarv.  Dette er virkelig gode nyheter for den skandinaviske sjamanismen. Vi gratulerer derfor Sjamanistisk Trossamfund med å skrive ett nytt kapittel i verdenshistorien.

Du finner hjemmesiden deres her

Du finner dem på facebook her

Litt om personene bak

John og Maja har lang fartstid bak seg i det sjamanistiske miljøet i Danmark og er å regne som tradisjonsbærere for sin kulturarv. Slik presenterer John seg og om hvordan det hele startet.

Jeg er 70 år og har bakgrunn som håndverker (elektriker) og jeg har jobbet med sjamanisme siden oktober 1989. Jeg ble kontaktet av to ånder som spurte om jeg ønsket å lære som sjaman med dem (det er en lang historie). De første syv årene jeg gikk på kurs i moderne sjamanisme (inkludert fem år med kjerne sjamanisme), og etterpå levde jeg tre måneder hver sommer på et fjell på vidda i Sápmi i 10 år, og her var jeg, under ledelse av mine to åndelige veiledere, trent i gammeldags (Dansk) sjamankunst av plantene, dyrene, vinden, skyer, døde mennesker og så videre selvfølgelig var jeg i Kiruna for å kjøpe mat og snakke med venner.; og jeg hadde også besøk og kurs fra tid til annen; men jeg var alene (dvs. uten andre mennesker) på fjellet på vidda i to år. I min tradisjon, er dette den «normale» måten å bli en sjaman (Steinalder sjaman) på. Les historien om den grønlandske Angakok Missuarniannga:

Jeg har hatt klinisk sjaman praksis i København i 15 år, men de siste 10 årene har jeg ikke gjort så mye klinisk / moderne sjamanistiske healing arbeid. Det har vært mindre symptomatisk behandling av sjelen og mer forebyggende sjele arbeid. Akkurat som i tannlegen: hvis folk lærer å bli flinkere til å ta vare på tennene sine, de får mindre karies og periodontal sykdom, og dermed mindre behov for symptomatisk behandling.

Da jeg møtte Kyrre og «de andre» på Isogaisa 4 år siden (tror jeg det var) og hørt som Sjamanistisk Forbund, traff det en nerve i meg, fordi jeg visste at fellesskap med andre er en av de viktigste delene av det » forebyggende sjamanistiske sjele arbeid. «Sammen gjør vi hverandre sterke og så videre. Jeg bestemte meg på flekken at jeg ville starte ett trossamfunn som ligner Sjamanistisk Forbund i Danmark.

Nå går veien videre i den retningen vi rolig begynner å holde forskjellige samlinger, f eks rundt fullmåne, solverv..; men vi har også snakket om at vi ville ha plante turer i naturen, der vi snakker med de naturånder, som er noe vi er veldig fokusert på. Kjærligheten til naturen er helt sentralt. Vi ønsker å tiltrekke seg mennesker som føler det på samme måte.

Du finner Maja på facebook om du søker på Maja Calendula og der kan du også se de vakre tingene hun produserer. Maja Calendula og er 43 år. Slik presenter hun seg:

Jeg har siden jeg var barn, hadde en spesiell tilknytning til naturen … Da jeg var tenåring begynte jeg å studere Hekser og trolldom. Jeg har praktisert både alene og i heksecovens. For 6-7 år siden begynte jeg å studere sjamanisme og begynte å produsere trommer, rangler, makt smykker og fans. De selger jeg nå på nett, men også i en butikk i København.

Jeg har en nettside, men stort sett bruker Facebook og har også både en side av mine ting og en blogg der jeg skriver litt om de tingene jeg gjør..

Jeg kom over John Russell-Møller 2 år siden, men i fjor begynte vi å møtes og snakke om grunnleggerne sjamanistiske religiøse saker. Det har faktisk vært John ‘s plan lenge, og jeg har veldig lyst til å hjelpe .. Vi har de samme meninger og synspunkter om mange av de sjamanistiske tingene.

Jeg trodde det ville være flott å skape et religiøst samfunn hvor vi kan dele kunnskap uten å måtte være slik at noen tjener mye penger på det.

Så langt har det vært interesse for det, selv om mange har problemer med ordet religion eller tro, så tror jeg nå nok at vi er mange.

No items found.