Aboriginsk spiritualitet, en form for sjamanisme

Aboriginerne i Australia er blant de eldste kontinuerlige kulturer i verden, med en historie som strekker seg over titusenvis av år. Deres spirituelle praksiser er dypt forankret i en kompleks mytologi og en kosmologi som er tett knyttet til land, forfedre, og Drømmetiden (Tjukurpa). Selv om aboriginske kulturer ikke nødvendigvis bruker ordet "sjaman" for å beskrive sine åndelige ledere, er mange av deres praksiser sammenlignbare med sjamanisme, slik det er forstått i andre urfolkskulturer.

Drømmetiden, kilden til Aboriginsk kosmologi
Sentralt i aboriginsk spiritualitet er Drømmetiden, en mytisk periode som beskriver skapelsen av verden og etableringen av lover og normer som styrer menneskelig liv. Ifølge aboriginsk tro ble verden formet av forfedrene, åndelige vesener som reiste gjennom landet, skapte landformer, dyr, planter, og etablerte de første menneskene. Dreamtime er ikke bare en skapelsesmyte, men også en evig tilstand som eksisterer parallelt med den fysiske verden. Gjennom Drømmetiden er det en kontinuerlig forbindelse mellom nåtiden, fortiden, og fremtiden.

Clever Men og Women
Aboriginske samfunn har spesialiserte åndelige ledere som fungerer som healere, veiledere, og beskyttere av deres spirituelle tradisjoner. Disse lederne er ofte kjent som "clever men" eller "clever women," og deres rolle ligner den som sjamaner har i andre urfolkssamfunn.

Disse åndelige lederne er kjent for å ha spesielle evner, inkludert evnen til å kommunisere med ånder, helbrede sykdommer, og utføre ritualer som beskytter samfunnet. De kan også utføre åndelige reiser hvor de besøker Drømmetiden eller andre åndelige verdener for å få innsikt eller veiledning fra forfedrene.

Ritualer og helbredelse
Ritualer er en integrert del av aboriginsk liv, og mange av dem er knyttet til land og forfedre. Et eksempel på et sentralt ritual er corroboree, en seremoni som inkluderer dans, sang, og historiefortelling. Disse seremoniene er en måte å opprettholde forbindelsen til Drømmetiden på, og de brukes til å markere spesielle anledninger, som overgangsriter, høytider, og helbredelse.

Når det gjelder helbredelse, bruker aboriginske healere en kombinasjon av åndelige og fysiske metoder. Urter og naturlige medisiner er ofte en del av behandlingen, men like viktig er de spirituelle aspektene som involverer renselsesritualer, kontakt med ånder, og beskyttelse mot negative energier eller åndelige angrep.

Åndelige reiser og kontakt med Drømmetiden
En viktig del av aboriginsk åndelig praksis er evnen til å utføre åndelige reiser. Under disse reisene kan åndelige ledere besøke Drømmetiden for å kommunisere med forfedrene eller andre åndelige vesener. Dette er en parallell til sjamanistiske reiser i andre kulturer, hvor sjamanen går inn i en transe for å få innsikt, helbrede, eller kommunisere med ånder.

For å oppnå denne tilstanden, bruker aboriginske åndelige ledere ulike teknikker som meditasjon, sang, og dans.

Aboriginsk spiritualitet i moderne tid
Selv om mange aboriginske samfunn har blitt påvirket av kolonialisme, kristendom, og modernisering, har mange av de tradisjonelle åndelige praksisene overlevd. Disse tradisjonene fortsetter å være en viktig del av aboriginsk identitet og kulturell arv. Det er også en økende interesse blant både aboriginerne og andre australiere for å bevare og revitalisere disse eldgamle praksisene.

I dagens Australia blir aboriginske spirituelle ledere fortsatt respektert og konsultert, spesielt i forbindelse med helbredelse og samfunnsritualer. I tillegg har det vært en fornyet anerkjennelse av aboriginsk landrettigheter og deres spirituelle bånd til landet, noe som er avgjørende for å forstå deres kultur og verdenssyn.

Referanser:

Berndt, Ronald M., og Catherine H. Berndt. The Speaking Land: Myth and Story in Aboriginal Australia. Inner Traditions, 1994.
Elkin, A. P. Aboriginal Men of High Degree: Initiation and Sorcery in the World's Oldest Tradition. Inner Traditions, 1993.
Vitebsky, Piers. The Shaman: Voyages of the Soul - Trance, Ecstasy and Healing from Siberia to the Amazon. Duncan Baird Publishers, 2001.
Clottes, Jean og David Lewis-Williams. The Shamans of Prehistory: Trance and Magic in the Painted Caves. Harry N. Abrams, Inc., 1998.
Rose, Deborah Bird. Dingo Makes Us Human: Life and Land in an Australian Aboriginal Culture. Cambridge University Press, 2000.