Bruker alle sjamaner rusmidler eller psykedeliske stoffer ?
Denne forestillingen om at alle sjamaner bruker rusmidler eller psykedeliske stoffer er en vanlig misforståelse. I virkeligheten varierer praksisen betydelig mellom ulike sjamanistiske tradisjoner, og mange sjamaner bruker ikke slike substanser i det hele tatt. Dette er spesielt tydelig når vi ser på samisk, norrøn, kvensk og skogfinsk sjamanistisk tradisjon.
Samisk sjamanisme
I samisk sjamanistisk tradisjon, kjent som noaidevuohta, var bruken av psykoaktive substanser ikke en sentral del av praksisen. Samiske noaider (sjamaner) oppnådde endrede bevissthetstilstander primært gjennom tromming, sang (joik), og andre ikke-kjemiske metoder.
Norrøn sjamanisme
I norrøn tradisjon var seid og galdr de primære formene for sjamanistisk praksis. Disse involverte vanligvis ikke bruk av rusmidler, men heller ritualer, besvergelser og transe-induserende teknikker som sang og dans.
Kvensk og skogfinsk sjamanisme
Kvensk og skogfinsk sjamanisme, som har røtter i finsk-ugrisk kultur, la vekt på naturens krefter og bruk av ritualer uten behov for psykoaktive substanser. Sentrale elementer i disse tradisjonene inkluderte:
Bruk av runebomme (kannus) for å oppnå transe
Hellige steder i naturen for ritualer
Helbredelsesritualer og spådomskunst
Bruk av badstue (sauna) for renselse og velvære
Moderne praksis og Sjamanistisk Forbund
I dag fortsetter mange moderne sjamanistiske praksiser å følge disse tradisjonelle metodene uten bruk av rusmidler. Sjamanistisk Forbund i Norge, for eksempel, har ingen praksis som involverer bruk av rusmidler eller psykedeliske stoffer. De forholder seg strengt til norsk lov og fokuserer på å revitalisere norrøn og samisk sjamanisme gjennom lovlige og tradisjonelle metoder.
I mange sjamanistiske tradisjoner også de moderne ses bruken av psykedelika og rusmidler på som en uetisk snarvei og også en felle man kan gå i. Man kan enten tro man har gjort jobben som skal til og bli lurt av åndene til å tro at man er en stor sjaman. Mens man i virkeligheten har hoppet bukk over det hele (Såkalt spiritual bypassing) Eller man kan bli ledet ut i villfarelser som ofte kan føre til psykoser og innleggelser.
Det er viktig å forstå at sjamanisme er en mangfoldig praksis som varierer betydelig mellom kulturer og tradisjoner. Mens noen sjamanistiske tradisjoner kan involvere bruk av psykoaktive substanser, er dette langt fra universelt. I samisk, norrøn, kvensk og skogfinsk tradisjon, samt i moderne praksiser som de som følges av Sjamanistisk Forbund, oppnås endrede bevissthetstilstander og spirituelle erfaringer gjennom ikke-kjemiske metoder som tromming, sang, dans og meditasjon.
Medlemskap i sjamanistisk forbund er gratis
Kildehenvisninger
- Rydving, H. (2010). Tracing Sami Traditions: In Search of the Indigenous Religion among the Western Sami during the 17th and 18th Centuries. Instituttet for sammenlignende kulturforskning.
- Pentikäinen, J. (2007). Golden King of the Forest: The Lore of the Northern Bear. Etnika.
- Kulturminnefondet. (2021). Skogfinske kulturminner. Hentet fra https://kulturminnefondet.no/skogfinske-kulturminner/