Hva innebærer en sjamanistisk seremoni ?

Sjamanistiske seremonier er dype, meningsfulle handlinger som har vært en del av menneskelig kultur i tusenvis av år. De fungerer som broer mellom den fysiske verden og åndeverdenen, og gir deltakerne mulighet til å kommunisere med ånder, forfedre og naturens krefter.
Grunnleggende forståelse av sjamanisme
Sjamanisme er en religiøs praksis som finnes i mange kulturer over hele verden, fra de arktiske områdene i Sibir til Amazonas jungler. Den sentrale figuren i sjamanismen er sjamanen, en person som fungerer som mediatør mellom mennesker og åndeverdenen. Sjamanen har spesielle evner til å reise mellom forskjellige verdener for å hente visdom, helbrede sykdommer og hjelpe mennesker med deres problemer.
Grunnleggende elementer
Intensjon: Enhver seremoni har en klar intensjon eller formål. Dette kan være kommunikasjon med ånder, å sette seg i en spirituell sinnstilstand, eller å utføre en spesifikk handling som healing.
Den hellige ild: Dette er ofte et sentralt element i seremonien, som symboliserer forbindelsen mellom de fysiske og åndelige verdener. At ilden er hellig innebærer at man ikke kaster søppel, sneiper eller annet på ilden. Den oppfattes som et levende vesen. I Sjamanistisk Forbund sier vi gjerne at seremoniilden er den samme ild som våre forfedre utførte seremonier ved og at den bør behandles med den samme respekt som de viste.
Åpning og lukking av retningene: Dette ritualet involverer påkallelse av kreftene fra de fire himmelretningene, samt over og under, for å skape et hellig rom for seremonien.
Eimilauga (Smudging): En rituell renselse med røyk fra urter, som er en viktig del av forberedelsen til seremonien.
Retningene i sjamanismen
Sjamanistiske seremonier involverer ofte arbeid med de fire himmelretningene: øst, sør, vest og nord. Hver retning har sin egen betydning:
Øst: Representerer fødsel, nye begynnelser og våren. Det er her solen stiger opp.
Sør: Symboliserer ungdom, livsenergi og fruktbarhet. Dette er sommerens tid.
Vest: Knyttet til visdom og modning. Her reflekterer vi over livets erfaringer.
Nord: Representerer vinteren, introspeksjon og død. Det er tiden for ettertanke.
Disse retningene gir struktur til seremoniene og hjelper deltakerne med å orientere seg både fysisk og spirituelt. I mange tradisjoner bruker man også retningene ned(Mor jord), opp (Skaperkraften) og ilden eller hjertet.
Forberedelse til seremonien
Før en sjamanistisk seremoni kan finne sted, er det viktig å forberede seg grundig. Dette innebærer både fysiske forberedelser av stedet der seremonien skal holdes, samt mentale forberedelser hos deltakerne.
Valg av sted
Seremonier kan holdes på gamle, hellige steder eller på steder som deltakerne selv innvier. Hvis man ønsker å bruke et hellig sted, bør man først kontakte relevante myndigheter, som Riksantikvaren, for å sikre at man har tillatelse til å bruke stedet. Alternativt kan man lage et nytt hellig sted ved å innvie et område i naturen, gjerne rundt et friskt tre eller ved en kilde.
Når man velger et sted, er det viktig å lytte til naturen og dens ånder. Deltakerne bør spørre stedet om lov til å bruke det, forklare formålet med seremonien og gi gaver som takk. Gaver kan være matvarer, godterier eller tobakk.
Utstyr og sjamanparafernalia
For mange sjamaner er utstyret de bruker like viktig som stedet der seremonien holdes. Dette utstyret kalles ofte "sjamanparafernalia" og inkluderer:
Trommer: En sentral del av sjamanistisk praksis som brukes til å indusere transe.
Rasler: Et annet instrument som ofte brukes sammen med trommer.
Klesdrakt: Tradisjonelle drakter som kan være laget av naturlige materialer og dekorert med fjær eller perler.
Røkelse: Urter som salvie eller andre blandinger brukes til rensing (Eimilauga).
Medisinplanter: Urter som har spesifikke helbredende egenskaper som for eksempel chaga
Det er viktig å merke seg at man ikke trenger å være sjaman for å delta i eller lede en sjamanistisk seremoni; mange mennesker bruker lignende utstyr og teknikker i sitt spirituelle arbeid.
Det hellige rommet
Hver gang man skal gjennomføre en seremoni, må man åpne et hellig rom. Dette rommet fungerer som en beskyttende ramme rundt seremonien og dens deltakere. Åpningen av det hellige rommet innebærer:
Rasling/synging/tromming: Man begynner med å påkalle kraftdyr, hjelpere og ånder fra hver himmelretning. Mor Jord, Skaperkraften og hjertet er også gjerne med som “retninger”
Lytte til energiene: Man setter energiene i sirkelen før selve seremonien begynner.
Når seremonien avsluttes, gjøres det på samme måte; man takker de påkalte kreftene for deres hjelp og ønsker dem vel hjem.
Eimilauga – Renselse med røyk
En viktig del av mange sjamanistiske seremonier er Eimilauga, også kjent som smudging eller rensing med røyk fra urter. Denne renselsen har flere formål:
Fjerne negative energier: Røyken fra urtene renser både deltakerne og området der seremonien finner sted.
Bring balanse: Eimilauga bidrar til å skape harmoni mellom kropp, sinn og sjel.
Forberede deltakerne: Ved å rense deltakerne legges det til rette for at de kan gå inn i seremonien med åpne hjerter og sinnet klar.
Tradisjonelt brukes urter som einer, burot, brennesle og bjørkeblad i Eimilauga-prosessen. Røyk fra disse urtene føres over øynene (for klarhet), munnen (for sannhet), ørene (for lytting) og hjertet (for empati). Denne renselsen gir også beskyttelse mot negative energier.
Selve seremonien
Når alt er klart – stedet er innviet, utstyret er på plass, og deltakerne er renset – kan selve seremonien begynne. Her er noen trinn som ofte inngår i prosessen:
Åpning av seremonien
Seremonilederen åpner sirkelen ved hjelp av trommer eller rasler.
Deltakerne samles i en sirkel for å skape et trygt rom.
Temaet for seremonien:
Seremonilederen presenterer temaet for seremonien basert på den aktuelle fullmånen eller sesongen.
Deltakerne oppfordres til å reflektere over sine intensjoner knyttet til temaet.
Ritualhandlinger:
Deltakerne deltar i ulike ritualhandlinger som kan inkludere tromming, ofring, sang eller meditasjon.
Disse handlingene hjelper deltakerne med å fokusere energiene mot intensjonen for seremonien.
Integrering av opplevelsen:
Etter ritualene får deltakerne tid til refleksjon hvor de kan dele sine opplevelser.
Dette kan skje gjennom samtale eller stille meditasjon.
Avslutning av seremonien:
Seremonilederen takker de påkalte kreftene for deres nærvær.
Sirkelen lukkes ved hjelp av trommer eller rasler før deltakerne går tilbake til hverdagen.
Betydningen av intensjon
En viktig komponent i enhver sjamanistisk seremoni er intensjonen bak handlingene. Uten en klar intensjon kan seremonien føles tom eller uten retning. Intensjonen setter tonen for hva deltakerne ønsker å oppnå – enten det er healing, takknemlighet eller personlig vekst.
Eksempler på intensjoner
Å helbrede følelsesmessige sår
Å gi slipp på negative tanker
Å feire livets sykluser
Å be om veiledning fra åndeverdenen
Deltakernes evne til å fokusere på denne intensjonen under hele seremonien bidrar sterkt til dens effektivitet.
Sammenheng mellom sjamanisme og natur
Sjamanisme har alltid hatt en dyp forbindelse med naturen. Naturen anses ikke bare som en fysisk realitet men også som en kilde til visdom og healing. Elementene – jord, ild, vann og luft – spiller en viktig rolle i ritualene:
Jord: Representerer stabilitet og næring.
Ild: Symboliserer transformasjon og energi.
Vann: Knyttet til følelser og renhet.
Luft: Forbinder oss med tanker og kommunikasjon.
Deltakelse i naturbaserte ritualer gir en dypere forståelse av livets sykluser og vår plass i dem.
Sjamanistiske seremonier tilbyr en unik mulighet for mennesker til å koble seg dypere til seg selv, hverandre og den større kosmos. Gjennom rituelle handlinger skapes rom for healing, refleksjon og vekst – både individuelt og kollektivt.
Ved å respektere tradisjoner samtidig som vi åpner opp for nye måter å praktisere på, kan vi fortsette å lære fra fortiden samtidig som vi bygger bro mot fremtiden.
Kildehenvisninger
Eliade, M. (1964). Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy. Princeton University Press.
Witzel, M., & others (2008). Archaeological findings on shaman burials in early human history.
Arawusa (2023). Top 10 Cultural Significances of Shamanic Drums.
Sem Tatyana (2019). Shamanic Healing Ceremonies and Hypnosis.
Wikipedia (2021). Shamanism entry detailing historical and cultural aspects of shamanistic practices.