Intervju med Regös Sziránszki József

Noen av dere kan kanskje huske Regøs fra Shaman gathering. Her kommer et intervju med han. Regøs snakker ikke engelsk så intervjuet er oversatt fra Ungarsk

Min reise begynte i barndommen min, selv om det ikke var bevisst på den tiden. Jeg ble født i en landsby (Öskü) ved foten av Bakony-fjellene i det transdanubiske høylandet i Ungarn, og jeg bor fortsatt her i dag. Jeg har elsket naturen siden barndommen, og den har alltid trukket meg til seg. Jeg var 12 år gammel da jeg begynte å interessere meg for urfolk. Det var da jeg laget min første sjamanstav. En del av denne staven eksisterer fortsatt i dag.Senere grunnla vi en historisk bueskytterforening (Zúgó Nyilak Historical Archery Association). Denne foreningen fokuserte på å gjenopplive ungarske tradisjoner fra det 10. århundre.

Det var der jeg først fikk en sjamantromme i hendene. Mitt første møte med trommen var avgjørende, for da jeg slo på den, gjorde det et dypt inntrykk på meg. Det var da jeg forsto min barndoms kjærlighet til naturen og lengselen etter det eldgamle. Jeg hadde allerede skrevet dikt og sangtekster tidligere, men dette ble forsterket av trommens innflytelse. Jeg har skrevet rundt 500 dikt og sanger så langt.Jeg ble stadig mer interessert i dette emnet og begynte å forske i etnografiske beskrivelser, hovedsakelig den asiatiske sjamankulturen på grunn av ungarernes opprinnelse.

I dag deltar jeg også i arkeologiske utgravninger som sivil hjelper for å studere dette enda grundigere. Jeg anser meg selv som en tradisjonsutøver fordi jeg prøver å leve hverdagen på denne måten. En stiftelse ba meg om å delta i byggingen av en landsby fra det 20. århundre. Jeg deltok i stadig flere arkeologiske utgravninger, og gjennom dette lærte jeg mer og mer.Jeg vil gjerne si om meg selv: Jeg anser meg ikke som en sjaman eller en "táltos" (ungarsk sjaman). Jeg ser på meg selv som en "regös" (tradisjonell ungarsk sanger og historieforteller), men jeg jobber også med sjamanistiske elementer og praksiser. Jeg både forsker på og lever det. Jeg tror man må være født til å være sjaman, men jeg vil skrive mer om dette senere. Jeg vil også si om den sjamanistiske verden at mange feilaktig kaller det en religion, men jeg mener det ikke kan kalles en religion, snarere en livsstil eller et verdenssyn, en verdensanskuelse.

Hvordan ville du karakterisere sjamanismens rolle i dagens Ungarn sammenlignet med tidligere tider?

I dag er kristendommen den offisielle religionen i Ungarn. Dessverre forsvant eller ble det sjamanistiske verdenssynet delvis transformert etter innføringen av kristendommen. I moderne tid har denne bevegelsen gjenoppstått med varierende grad av suksess. Jeg ville dele det i to: Den ene delen er den esoteriske tilnærmingen, hvor tradisjoner, kulturer, epoker og religioner blandes - kort sagt "New Age". Dessverre er det mer av dette. Problemet med denne retningen er at den delvis ignorerer forskningsresultater og delvis tilpasser tilbudet etter etterspørselen, slik at det essensielle budskapet går tapt. Den andre, som følger tradisjonenes vei, er vanskeligere fordi hvis man ønsker å forbli autentisk, krever det grundig forskningsarbeid. Tradisjonen er ikke alltid fleksibel, det avhenger av personen.

Hvilke likheter og forskjeller ser du mellom ungarsk sjamanisme og sjamanistiske tradisjoner i andre deler av verden?

Svaret mitt er delvis inneholdt i svaret på det forrige spørsmålet. Hvis vi ser på "New Age"-linjen, produserer blandingen interessante likheter. Hvis vi nærmer oss fra tradisjonenes side, kan vi først og fremst si at selve den sjamanistiske livsholdningen utviklet seg fra naturfolkenes tankegang og erfaringer, så her oppdager jeg mange likheter, primært avhengigheten av naturen, som bestemmer våre liv og som våre liv avhenger av. Sett fra dette perspektivet viser livselementene (ild, vann, jord, luft) likheter. Videre viser også naturfenomener likheter (fjell, vind, sol, måne, lyn, levende vesener som forekommer i naturen, planter, dyr, osv.), kort sagt, natursentreringen.

Hvilken rolle tror du sjamanisme kan spille i møte med moderne utfordringer, som for eksempel miljøproblemer og håndtering av mental helse?

For øyeblikket ser jeg ingen betydelig innflytelse på verden når det gjelder miljøproblemer. Den økonomiske faktoren er så sterk at vi små mennesker ikke kan handle effektivt mot den. I fremtiden kommer det an på om grupper med lignende tankesett kan koble seg sammen og vise betydelig styrke i beskyttelsen av naturen. Men veien dit er lang, og det ligger mye arbeid bak. Men alt er mulig. En moderne folkesykdom er stress og depresjon som følge av livsstil, og innen dette temaet kunne sjamanistiske praksiser brukes effektivt.

Hvordan påvirker din erfaring som musiker og kunstner din sjamanistiske praksis, og omvendt?

Jeg tror jeg skylder denne evnen til dette. Det gir meg fantasien, intuisjonen, kjernen, selvfølgelig er det lært kunnskap ved siden av også, men evnen til intuisjon er ganske sterk i meg.

Kan du fortelle om konkrete måter du integrerer musikk og kunst i dine sjamanistiske ritualer og seremonier?

Hele livet mitt dreier seg rundt dette, det er min tro, det er en del av hverdagen min, jeg har til og med innredet hjemmet mitt slik, så vi holder alltid høytider (vintersolverv, sommersolverv, vårjevndøgn, høstjevndøgn) eller ritualer. For eksempel på vintersolverv-feiringen våker vi fra solnedgang til soloppgang. Det er først og fremst tromme, sang og strupesang som er til stede i seremoniene mine, i tillegg spiller jeg også strengeinstrumenter (koboz, dombra) og blåseinstrumenter (kaval, tilinkó). Gjennom disse prøver jeg å komme så nær som mulig den autentiske lydverdenen

Hvilken rolle spiller tradisjonell ungarsk musikk og kunst i din tilnærming til sjamanisme?

Ungarsk folkemusikk er svært mangfoldig og vidtrekkende. Så vidt jeg vet, er det samlet inn og digitalisert mer enn 20 000 timer med materiale. Det er enormt! Karpatbassenget er delt inn i fem regioner også fra et folkemusikalsk perspektiv, og hver region har sine egne karakteristikker (fra et musikalsk synspunkt). Over tid har folkemusikken endret seg mye, fordi ungarerne også har blitt utsatt for mange ytre påvirkninger. Derfor er det veldig vanskelig å lete etter sjamanistiske elementer i ungarsk folkemusikk. Det er mulig at man kan finne noe, men man kan heller oppdage det eldgamle i den, som i folkemusikken fra Moldova.

Hvordan bruker du kreative uttrykksformer for å formidle sjamanistiske konsepter og erfaringer til et moderne publikum?

Hvis internett regnes som dette, så publiserer jeg noen av mine ting der, som for eksempel på hjemmesiden min (regosjoco.hu), eller på YouTube-kanalen (Regös Sziránszki József), SoundCloud, eller kanskje Facebook. Men det jeg ønsker å få folk til å forstå, er at vi bør strebe etter personlige relasjoner, personlig opplevde ting, fordi det er dette som gir varige opplevelser. Derfor møter jeg gjerne og snakker med folk, eller de kan til og med besøke meg hjemme (selvfølgelig er det nødvendig å avtale på forhånd).

Har du hatt noen visjoner eller spirituelle opplevelser som direkte har inspirert din kunst eller musikk?

Jeg tror at en del av sangene og diktene mine ble skapt på denne måten, men mesteparten av håndverket mitt blir til slik. For ikke så lenge siden laget jeg en sjamandrakt til meg selv, som jeg jobbet med i fire måneder. Jeg laget alt for hånd, og dette kom også fra en slik visjon. Jeg har også noen sanger som ble skapt på lignende måte.

Det er også vanskelig å svare på dette: For hva mener vi med moderne kunst? Avantgarde kunst? Eller en mer konservativ kunst i vår tid? Hvis vi med moderne mener dagens digitaliserte moderne kunst, så ser jeg ikke etter noen forbindelse mellom de to. Selv om jeg personlig holder meg ganske langt unna altfor moderne ting.

Kan samtidskunst være en formidler av sjamanistiske opplevelser?

Jeg tror det kan være det. La oss se på mitt tilfelle. Sangene mine handler delvis om å minnes og hylle fortiden. Noen ganger skaper dette følelser hos publikum som om de ble skrevet og bevart for tusen år siden, og transporterer dem til fortiden. Men de ble skrevet i vår tid. Sett på den måten er jeg også en samtidig kunstner.

Har du samarbeidet med andre musikere eller kunstnere for å skape verk inspirert av sjamanisme?

Ja, det har vært noen initiativer, og ett som faktisk ble realisert. Bandets navn er Kama Tarkhan.Kan du fortelle om disse erfaringene?Dette bandet blandet det sjamanistiske verdensbildet med dagens musikkverden. Vi hadde fantastiske konserter. Lyden og stilen lignet på et berømt band i dag kalt "Vágtázó Halottkémek" (Galloping Coroners).

Hvordan balanserer du rollen som bevarer av sjamanistiske praksiser med rollen som innovativ kunstner?

Egentlig integrerer jeg disse elementene og symbolene i alle mine verk, ikke bare sjamansymboler, men også asiatiske skytiske symboler.

Hvilken betydning har den ungarske naturen og landskapet i din kunst og sjamanistiske praksis?

Dagens Ungarn er et tett befolket område, fullt av magiske steder, men de som berører meg mest er alltid de uberørte områdene. Dessverre er slike uberørte områder sjeldne her i Ungarn. Men landet er fullt av historiske minner og hellige steder. Når jeg kan, går jeg ut i naturen. Jeg anser naturen som mine foreldre.

Har du noen tanker om hvordan moderne teknologi kan brukes i forbindelse med sjamanistiske praksiser eller for å formidle sjamanistiske ideer?

Jeg ønsker ikke at moderne teknologi skal blande seg inn i denne sjamanistiske verdenen, selv om den allerede er der, siden dette er tilstede på internett og forskjellige videodelingskanaler. Hvis du tenker på praksiser, så ønsker jeg ikke det, faktisk vil jeg oppfordre alle til å være modige og oppsøke sine medmennesker, snakke sammen og tilbringe meningsfull tid sammen.

Hvordan ser du på forholdet mellom personlig kreativitet og de tradisjonelle aspektene av sjamanisme?

Ifølge min tro er alt forbundet med alt, alt avhenger av alt. Så min personlige kreativitet avhenger også av den gamle verdens moralske orden, som jeg sterkt projiserer på dagens verden også. For meg er det viktig å holde fast ved og huske fortiden, for hvis vi ikke vet hvem vi er og hvor vi kommer fra, kan vi ikke tilstrekkelig bestemme retningen fremover.

Mer om
Hovedmedlemsskap i Sjamanistisk Forbund er gratis

Mer fra "

artikler

"

Se alle
artikler
26
.
09
.
2024
0
Ailo Gaup
artikler
25
.
08
.
2024
0
Småfolket
artikler
24
.
07
.
2024
0
Skogfinsk magi