Intervju med Christoffer Skauge Eid, styreleder i Sjamanistisk Forbund

Intervjuer: Takk for at du tar deg tid til å prate med oss, Christoffer. For å begynne, kan du forklare hva Sjamanistisk Forbund er, og hva som var visjonen bak etableringen?

Christoffer Skauge Eid: Sjamanistisk Forbund ble grunnlagt for å revitalisere og fremme sjamanistiske tradisjoner i Norge. Visjonen vår har alltid vært å gjenopplive urgammel praksis og tilrettelegge for at flere kan finne det hellige i naturen. Vi ser på sjamanisme som en tidløs og universell praksis som kan være like relevant i dagens samfunn som den har vært gjennom tidene. Naturen er ikke bare en ressurs, men et levende vesen i seg selv, hvor alt er besjelet. Dette er en sterk kontrast til de moderne, såkalt "tradisjonelle" religionene.

Intervjuer: Har årene som har gått påvirket hvordan dere ser på denne opprinnelige visjonen?

Christoffer Skauge Eid: På mange måter har visjonen stått støtt, men tiden har også gitt oss nye innsikter. Vi har opplevd vekst og økt interesse for sjamanismen, noe som viser at flere og flere søker en dypere tilknytning til naturen. Samtidig har vi også måttet tilpasse oss samfunnets endringer og utfordringer, spesielt når det gjelder økt påtrykk fra medier og samfunnets fokus på økonomisk vekst på bekostning av naturen. Vi jobber fortsatt jevnt og trutt for å holde fast ved våre kjerneverdier, selv om vi må navigere gjennom uroligheter og tumulter.

Intervjuer: Hvordan har frivilligheten og initiativene i forbundet utviklet seg over tid? Har dere merket noe slitasje?

Christoffer Skauge Eid: Frivilligheten er hjertet i Sjamanistisk Forbund, og vi har vært heldige med mange engasjerte medlemmer. Likevel merker vi at det kan være utfordrende å opprettholde et høyt nivå av frivillig innsats over lang tid, spesielt når det stadig kommer nye krav og forventninger. Det krever en kontinuerlig innsats for å holde folk motiverte og for å sikre at vi fortsatt kan tilby meningsfulle aktiviteter.

Intervjuer: Hva kan vi forvente å se fra Sjamanistisk Forbund i tiden fremover?

Christoffer Skauge Eid: Vi har en rekke spennende arrangementer på gang. Allerede nå i september arrangerer vi en tre dagers rein-seremoni i Jotunheimen, hvor deltakerne får muligheten til å lage healingredskaper av leggbein fra rein. Denne seremonien holdes ute i naturen, og det er en unik mulighet for de som har gjennomført grunnkurs i sjamanisme. Senere i måneden, den 27. september, holder vi en høstsamling i Tromsø med seremonier og verksteder i lavvoen i Tromsdalen. Vi skal også delta på alternativmessene i Stavanger og Oslo, hvor vi vil møte nye og eksisterende medlemmer. Videre tilbyr vi innføringskurs i sjamanisme på Båstad, også den 27. september, med Gro Adriansdatter som kursleder. Kurset gir deltakerne en solid forståelse av sjamanistiske tradisjoner og teknikker, noe som er et viktig grunnlag for videre egenutvikling.

Intervjuer: Dere har også sjamanistisk konfirmasjon. Kan du fortelle litt om det?

Christoffer Skauge Eid: Ja, det er riktig. Sjamanistisk konfirmasjon er et relativt nytt tilbud som vi holder for tredje år på rad i 2025, og påmeldingen er allerede i gang. Dette er et alternativ for ungdom som ønsker en åndelig markering av overgangen fra barn til voksen, basert på naturens og sjamanismens verdier. Det er et alternativ for de som føler en sterk tilknytning til naturen og som søker en dypere åndelig forbindelse. Dette ritualet har allerede vekket stor interesse, og vi tror det vil appellere til mange.

Intervjuer: Hva har vært de største utfordringene i arbeidet ditt som styreleder?

Christoffer Skauge Eid: En av de største utfordringene er å balansere den administrative funksjonen med det å være seremonileder. Mye av jobben bak fasaden handler om å tilrettelegge for at forbundet kan vokse og trives, samtidig som vi må sørge for at vi ikke mister kontakten med våre røtter. Det er også en utfordring å håndtere det økte mediepresset og sikre at vår stemme blir hørt på en riktig måte.

Intervjuer: Hvordan ser du på sjamanismens rolle og relevans i dagens samfunn?

Christoffer Skauge Eid: Jeg mener sjamanismen er viktigere enn noen sinne. Vi lever i en tid hvor mange føler seg mer og mer distansert fra naturen, noe som har ført til store miljøutfordringer. Sjamanismen lærer oss å leve med naturen, ikke bare av den. Det handler om å redusere vårt eget fotavtrykk og innse at utvikling ikke nødvendigvis betyr fremskritt. Barn og ungdom har stort utbytte av å lære om og være i naturen – det gir dem en forståelse av balansen i livet som mange har mistet.

Intervjuer: Hvilke utfordringer ser du når det gjelder vårt forhold til naturen i dag?

Christoffer Skauge Eid: Vi lever i et samfunn preget av overforbruk og bruk-og-kast-mentalitet. Søppelproblemet, særlig i verdenshavene, er et tydelig tegn på dette. Mange tiltak, som elektrisk satsing, har enorme konsekvenser som ikke alltid blir vurdert grundig nok. Det økonomiske systemet som er drevet av kontinuerlig vekst kan rett og slett ikke fortsette i det uendelige. Profittjakt går ofte på bekostning av helse, som nå er blitt en milliardindustri. Vi ser også en økende grad av systematisk grønnvasking og feilaktig bruk av begrepet bærekraft. Vi må stikke fingeren i jorden og rette fokus mot tiltak som faktisk nytter, både for naturen og for oss selv som samfunn.

Intervjuer: Hvordan ser du fremtiden for Sjamanistisk Forbund?

Christoffer Skauge Eid: Vi står overfor mange utfordringer, men jeg er optimistisk. Vårt fokus på å revitalisere urgamle tradisjoner og appellere til flere som finner det hellige i naturen, gir oss en sterk posisjon. Sjamanismen har en tidløs relevans, og jeg tror den vil fortsette å vokse i betydning, spesielt ettersom flere begynner å se verdien av å leve i harmoni med naturen. Det er en stor glede å se at flere griper muligheten til å være med å forme sitt eget tilbud i forbundet, og jeg tror det er nøkkelen til vår videre suksess.

Intervjuer: Takk for at du delte dine tanker med oss, Christoffer. Vi ser frem til å følge utviklingen videre.

Christoffer Skauge Eid: Takk for at jeg fikk muligheten til å dele. Vi fortsetter å jobbe for en bedre fremtid, sammen med naturen.