Kvensk og Skogfinsk sjamanisme

Kvensk og skogfinsk sjamanisme representerer unike tradisjoner innen finsk-ugrisk kultur som har eksistert i Norge. Disse tradisjonene har røtter i før-kristen tid, men har også blitt påvirket av møtet med norrøn og samisk kultur.

Sentrale Guder og Gudinner

I både kvensk og skogfinsk sjamanisme finner vi referanser til flere sentrale guder og gudinner fra finsk mytologi:

Ukko: Den øverste guden, himmelens og tordengud.

Akka: Ukkos kone, jordens gudinne og beskytter av kvinner og fruktbarhet.

Tapio: Skogens gud, beskytter av jegere og dyr.

Mielikki: Tapios kone, skogens gudinne og beskytter av ville dyr og planter.

Kvensk tradisjon

Kvenene er en finsk-ugrisk minoritetsgruppe som har bodd i Nord-Norge i flere hundre år. Den kvenske sjamanismen har mange likhetstrekk med samisk og finsk sjamanisme, men har også utviklet egne særtrekk. Sentrale elementer inkluderer:

Bruk av runebomme (kannus): For å komme i transe og kommunisere med åndeverden.

Hellige steder i naturen: Som offersteiner (sieidi) hvor ofringer ble gjort.

Tro på naturånder og forfedreånder: Ånder som beskyttet og veiledet samfunnet.

Helbredelsesritualer og spådomskunst: Ritualer for å helbrede sykdommer og forutsi fremtiden.

Skogfinsk tradisjon

Skogfinnene er etterkommere av finske innvandrere som bosatte seg i skogområdene i Øst-Norge på 1500- og 1600-tallet. Skogfinsk kultur har bevart flere elementer som kan knyttes til eldre finsk-ugriske tradisjoner

Bruk av badstue (sauna) for renselse og velvære

Tro på skogsånder og andre naturvesener

Tradisjonelle formularer og besvergelser

Låven på peistorpet

Foto: Riksantivaren

Låven på Peistorpet, også kjent som Piesala, er et unikt kulturminne som representerer en viktig del av den skogfinske kulturarven i Norge. Denne låven, som ligger innerst i skogen nær svenskegrensen, er dekket med et rikt mangfold av magiske symboler som er risset inn i veggene. Disse symbolene er en sjelden og verdifull manifestasjon av skogfinnenes naturtro og magiske praksis, med røtter i finsk-ugrisk sjamanisme og finsk mytologi. Symbolene hadde en beskyttende funksjon og ble skåret inn på verdifulle bygninger for å beskytte dem og deres innhold. Riksantikvaren har nylig fredet låven for å bevare denne unike delen av norsk kulturarv. Fredningen sikrer at de magiske symbolene blir bevart som levende formidlere av den skogfinske naturtroen, og gir oss mulighet til å oppleve og lære om en nesten utvisket del av norsk historie.

Moderne forskning og revitalisering

Kjell Gove

I nyere tid har det vært en økende interesse for å utforske og revitalisere disse kulturelle elementene som en del av kvensk og skogfinsk identitet. Sjamanistisk Forbund har en seremonileder, Kjell Gove, som aktivt forsker på kvensk og skogfinsk sjamanisme. Hans arbeid bidrar til å kaste lys over disse tradisjonene og deres plass i moderne norsk kultur.

Sjamanistisk Forbund har også utgitt en seremonibok som representerer en samlet kunnskap om seremonier basert på ulike former for sjamanisme i Norge, inkludert kvenske og skogfinske tradisjoner. Denne boken er et resultat av ti års arbeid og bidrar til å bevare og videreføre disse tradisjonene.

Det er viktig å merke seg at mye av kunnskapen om disse tradisjonene er gått tapt gjennom århundrer med assimilering og kulturell undertrykking. Forskning på disse områdene, inkludert arbeidet til Kjell Gove og andre i Sjamanistisk Forbund, er pågående, og vår forståelse av kvensk og skogfinsk sjamanisme og folkereligiøsitet fortsetter å utvikle seg etter hvert som nye studier gjennomføres.

Mye av kvensk og skogfinsk kultur har gått tapt gjennom fornorskningsprosessen, men det har vært en økende interesse for å revitalisere disse tradisjonene. Riksantikvaren har i samarbeid med skogfinske organisasjoner sørget for at et utvalg av skogfinske kulturminner blir fredet, som låven på Peistorpet med sine magiske symboler.

Rydving, H. (2010). "Tracing Sami Traditions: In Search of the Indigenous Religion among the Western Sami during the 17th and 18th Centuries". Instituttet for sammenlignende kulturforskning.

Pentikäinen, J. (2007). "Golden King of the Forest: The Lore of the Northern Bear". Etnika.

Kulturminnefondet. (2021). "Skogfinske kulturminner". https://kulturminnefondet.no/skogfinske-kulturminner/

Sjamanistisk Forbund. (2022). "Seremonibok". https://www.sjamanforbundet.no/seremonibok

Riksantikvaren. (2023). "Fredning av låven på Peistorpet". https://www.riksantikvaren.no/siste-nytt/fredning-av-laven-pa-peistorpet/

Wedin, M. (2007). "Den skogsfinska kolonisationen i Norrland". Finnbygdens Förlag.

Niemi, E. (2010). "Kvenene: Fra innvandrere til nasjonal minoritet". Orkana Akademisk.

Solbakk, J.T. (2007). "Árbevirolaš máhttu ja dahkkivuoigatvuohta". Sámi Allaskuvla.

Pulkkinen, R. (2014). "Suomalainen kansanusko: samaaneista saunatonttuihin". Gaudeamus.

Siikala, A-L. (2002). "Mythic Images and Shamanism: A Perspective on Kalevala Poetry". Suomalainen Tiedeakatemia.

Mer om
Hovedmedlemsskap i Sjamanistisk Forbund er gratis

Mer fra "

artikler

"

Se alle
artikler
26
.
09
.
2024
0
Ailo Gaup
artikler
25
.
08
.
2024
0
Småfolket
artikler
24
.
07
.
2024
0
Skogfinsk magi