Samisk kopping en del av den sjamanistiske kulturarven

Samisk kopping er en eldgammel helbredelsesteknikk som har blitt brukt av samene i århundrer. Denne praksisen, kjent som "guoladat" på samisk, innebærer å bruke kopper eller hulehorn for å trekke ut sykdommer og uønskede energier fra kroppen. Kopping er en del av den større samiske sjamanistiske tradisjonen, som inkluderer en rekke andre helbredelsesmetoder og rituelle praksiser.

Opprinnelse og historisk bakgrunn
Koppingsteknikken har dype røtter i samisk kultur og har blitt praktisert i det samiske området, som strekker seg over Norge, Sverige, Finland, og Russland. Den eksakte opprinnelsen til samisk kopping er vanskelig å fastslå, men den har sannsynligvis utviklet seg over mange generasjoner som en del av den tradisjonelle medisinske kunnskapen til samene.

Samene har alltid hatt en nært forhold til naturen, og deres helbredelsesmetoder reflekterer dette. Kopping ble brukt for å behandle en rekke plager, inkludert smerter, betennelser, og sirkulasjonsproblemer. Teknikken har likheter med koppingpraksiser i andre kulturer, som i tradisjonell kinesisk medisin, men utviklet seg uavhengig i det samiske området.

Metode og prosess
Tradisjonell samisk kopping bruker ofte horn fra rein eller andre dyr som kopper. Disse hornene ble nøye tilpasset for å passe til kroppens overflate og skape et vakuum. I moderne tid brukes også glasskopper, men prinsippet forblir det samme.

Prosessen inkluderer følgende trinn:

Forberedelse
Området som skal behandles, rengjøres og noen ganger smøres med olje for å lette bevegelsen av koppene.
Skaping av Vakuum
Horn eller kopper varmes opp med ild for å skape et vakuum når de plasseres på huden. Varmen trekker luft ut av koppen, og når den plasseres på huden, trekker den huden inn i koppen.
Behandling
Koppene kan enten stå på ett sted eller beveges rundt på huden for å stimulere sirkulasjon. Behandlingen varer vanligvis fra 5 til 20 minutter, avhengig av tilstanden som behandles.
Etterbehandling
Etter at koppene er fjernet, kan det oppstå midlertidige merker på huden som følge av vakuumet. Disse merkene forsvinner vanligvis etter noen dager.

Helbredende Egenskaper og bruksområder

Forbedret Sirkulasjon:
Ved å skape et vakuum, trekkes blod og lymfevæske til overflaten, noe som kan forbedre sirkulasjonen og bidra til å lindre muskelsmerter og stivhet.
Fjerning av Giftstoffer:
Kopping kan bidra til å trekke ut giftstoffer fra kroppen og fremme helbredelse.
Lindring av Smerter:
Teknikken brukes ofte for å lindre kroniske smerter, inkludert ryggsmerter, nakkesmerter og hodepine.
Reduksjon av Betennelse:
Kopping antas å redusere betennelse og fremme helbredelse i skadde områder.
Samisk Kopping i Moderne Tid
Selv om samisk kopping er en gammel tradisjon, har den overlevd til moderne tid og brukes fortsatt av noen samer. I dag blir denne teknikken også anerkjent av folk utenfor den samiske kulturen, og den blir ofte integrert i alternative behandlingsformer.

Interessen for tradisjonelle helbredelsesmetoder har økt globalt, og samisk kopping får mer oppmerksomhet som en effektiv og naturlig behandlingsmetode. Moderne terapeuter kan kombinere tradisjonelle teknikker med moderne kunnskap for å gi en helhetlig tilnærming til helse og velvære.

Samisk kopping er en fascinerende og effektiv helbredelsesteknikk som har røtter i den samiske kulturens dype forbindelser til naturen og deres tradisjonelle medisinske kunnskaper. Teknikken, som har blitt praktisert i århundrer, har vist seg å være nyttig for å behandle en rekke plager, inkludert smerter, betennelser og sirkulasjonsproblemer. Den overlever og blomstrer i dag, og fortsetter å tilby naturlig lindring og helbredelse til mange.

Viktig merknad

Sjamanistisk forbund er et trossamfunn og tilbyr ikke behandling. Det er viktig å merke seg at sjamanistiske terapiformer ikke erstatter helsevesenet. Personer med helseproblemer bør alltid søke råd og behandling fra kvalifisert helsepersonell. Samisk kopping kan være et supplement til tradisjonelle helsetjenester, og bidra til en helhetlig tilnærming til personlig og åndelig vekst.

Kilder
Solbakk, A. (2007). Sjamanisme og runebommer i samisk tradisjon. Davvi Girji.
Hætta, O. M. (1996). Samene: en håndbok. Cappelen.
Petersen, H., & Åhren, E. (2004). Sami Culture in a New Era: The Norwegian Sami Experience. University of Washington Press.
Pollan, B. (1993). Sjamanisme i nord: en studie i noaidevuohta og åndetro. Universitetsforlaget.
Mebius, H. (2003). Blodsymbolik i den samiska trummans värld. Centrum för Samisk Forskning, Umeå Universitet.

Ailo Gaup